Sociale cohesie binnen jouw organisatie

Vandaag een blog over de sociale cohesie binnen jouw organisatie. Hoe tevreden zijn jouw werknemers? En in welke mate voelen zij zich medeverantwoordelijk voor het algemene belang van de organisatie? Oftewel: ‘hebben ze hart voor de zaak?’ Je kunt dit voor een groot gedeelte beïnvloeden. In deze blog wil ik, naast 3 praktische tips, ook een inkijkje geven in hoe wij dit binnen Aatop ICT nastreven.

1) Voorzieningen
Goede voorzieningen binnen een organisatie zijn belangrijk. Dit verhoogt namelijk de tevredenheid van jouw werknemers en zorgt ervoor dat ze met een beter gevoel naar kantoor komen. Wellicht hebben jullie ook een tafeltennistafel of voetbaltafel staan. Het is verstandig om te monitoren hoe vaak daar (nog) gebruik van wordt gemaakt. Want hoe goed is de onderlinge band als er al niet even ‘gepingpongd’ kan worden?

Al weleens nagedacht over de aanschaf van een serieus koffieapparaat? Binnen Aatop hebben we die ;-), maar dat wist je al. Ook hebben we een midgetgolfspel, waar fanatiek gebruik van wordt gemaakt bij Aatop ICT.

2) Samenwerken
Hierbij doel ik niet op het samenwerken binnen de reguliere werkzaamheden. Ik doel hier op de welbekende ‘klusjes’, die altijd op de plank blijven liggen. Hoe vaak zeggen werknemers: “ja, daar heb ik nu echt geen tijd voor hoor!” of “Kan de stagiair dat niet doen?!”. Herkenbaar?

Als jouw werknemers jou als werkgever waarderen, zullen ze eerder bereid zijn om ook iets terug te geven. En als de onderlinge band goed is, zullen zij prima samen af kunnen stemmen dat er een eerlijke verdeling is in deze ‘klusjes’.

Ik durf te beweren dat binnen Aatop niemand te beroerd is om de vaatwasser in of uit te ruimen. En dat hierin ook een eerlijke afwisseling bestaat. En dat is echt niet omdat we daar nou altijd zoveel zin in hebben. Maar wel omdat we onze werkomgeving en elkaar waarderen. Als Aatop ICT-team hebben we bijvoorbeeld recent in onze vrije tijd ons vakantiehuisje in Durbuy van binnen en buiten weer spic en span gemaakt!

3) Stimuleer creativiteit
Laat werknemers meedenken over de gang van zaken. Geef ruimte voor ideeën. Werknemers houden ervan als ze hun werkzaamheden zoveel mogelijk naar eigen inzicht kunnen inrichten.

Toen de eerste lockdown werd ingesteld, waren veel bedrijven bezig met het intern managen van alles wat op hen afkwam. Ook hebben bedrijven moeten reorganiseren, omdat er werk wegviel. Je kunt je voorstellen dat onze klanten in die eerste periode geen prioriteit toekenden aan het vervullen van vacatures. Zodoende werden sommige vacatures on-hold gezet. Ook voor ons was er dus een korte, relatief rustigere periode.

Hoe hebben we die opgevuld? Met het aanwezige personeel (we werkten in shifts) hebben we brainstormsessies gezet. Het doel? Creativiteit de ruimte geven, de werkwijze optimaliseren en de onderlinge band waarborgen.

Terug naar het overzicht