Hoe behoud je je personeel?

Tevreden personeel

Veel werknemers staan open voor een nieuwe baan. Sommigen zijn actief op zoek, anderen kijken voorzichtig rond. Soms al na korte tijd in dienst te zijn. Het is belangrijk om personeel te behouden. Dat zorgt voor een stuk continuïteit in de organisatie. En dat heeft weer als gevolg dat potentieel nieuwe medewerkers het interessant vinden om in dienst te komen. Maar, hoe zorg je voor tevreden personeel? We kaarten in dit artikel vier aspecten aan die je helpen bij het behouden van je personeel.

Werksfeer
Een goede werksfeer is belangrijk, dit is voor veel mensen de belangrijkste reden om voor een bedrijf te kiezen, nog boven goede arbeidsvoorwaarden. Door successen met elkaar te vieren en als team dingen te ondernemen kun je de werksfeer bevorderen. Het onthouden van verjaardagen en dit vieren is bijvoorbeeld een klein gebaar, wat veel positieve invloed op de werksfeer kan hebben.

Arbeidsvoorwaarden
Een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje zijn de arbeidsvoorwaarden. Het gaat niet per definitie om de hoogte van het salaris. Ook secundaire voorwaarden zoals bonussen, flexibiliteit, lunch van de zaak of extra vakantiedagen kunnen aspecten zijn wat mensen blij maakt.

Goede balans
Een prettige balans tussen werk en privé is voor velen een steeds belangrijker aspect. Zaken naast werken moeten goed te combineren zijn met de werkdruk. Als werkgever kun je hierin tegenmoet komen door werknemers de mogelijkheid te geven tot flexibel werken.

Doorgroeimogelijkheden
Zeker wanneer werknemers open staan voor een nieuwe baan is het belangrijk dat er intern goede doorgroeimogelijkheden zijn. De mogelijkheid tot het volgen van opleidingen en het doen van cursussen, al dan niet in het eigen vakgebied, geeft veel mensen een goede uitdaging. Door de mogelijkheden om door te groeien zichtbaar te maken, stimuleer je je medewerkers zichzelf te blijven ontwikkelen.

Tevreden personeel, zo doe je dat!
De bovenstaande vieren aspecten kunnen je helpen personeel te behouden. Het belangrijkste aspect is echter te luisteren naar je medewerkers. Als je echt wilt weten wat er in iemand omgaat, wat iemand belangrijk en fijn vindt, ga in gesprek, stel vragen en luister. Pas dan weet je echt wat je moet doen om je werknemers aan je bedrijf te binden.

Terug naar het overzicht