Het kan dus prima!

Thuiswerken is een kwestie van vertrouwen. Immers, wie garandeert dat de ingelogde medewerker ook daadwerkelijk aan het werk is? Het ontbreken van de sociale controle was voor veel werkgevers vaak een reden om terughoudend te zijn met het toestaan van structureel thuiswerken. Het gevolg hiervan? Filerijden, overvolle treinen, hoge reiskostenvergoedingen en veel improductieve uren vanwege forenzen.

De coronacrisis heeft veel dingen veranderd. Hoe structureel die veranderingen gaan zijn valt nog te bezien, maar het is overduidelijk dat thuiswerken prima kan. Veel werknemers zijn positief over thuiswerken. Uit onderzoek van Nationale Vacaturebank en Intermediair bleek dat 53 procent van de werknemers positief zijn en dat 49 procent ook na de coronamaatregelen (deels) thuis wil blijven werken.

Thuiswerken is echter geen recht voor de werknemer. De werkgever kan de werknemer juridisch gezien verplichten om na versoepeling van de coronamaatregelen weer naar kantoor te komen. De bal ligt dus bij de werkgever. Over de productiviteit bij thuiswerken hebben de meeste werkgevers die ik spreek weinig te klagen. Aangezien ik veelal werkgevers en leidinggevenden spreek die IT-ers in hun team hebben is dat ook wel logisch. IT is bij uitstek een vak dat locatie-onafhankelijk uitgevoerd kan worden.

Werk gaat niet alleen maar over productiviteit. Het gaat ook over zingeving en dat bestaat deels uit het contact met collega’s. Een sessie via Teams, Zoom, Skype of Hangouts is toch wezenlijk anders dan de small talk bij de koffiemachine. Persoonlijk vind ik het contact met collega’s op kantoor zeer waardevol. Iets wat ik niet graag inruil voor videobellen.

Wat deze crisis ons heeft geleerd is dat het niet altijd noodzakelijk is om met z’n allen op gezette tijden in de file te gaan staan. Thuiswerken kan prima. Bedrijven kunnen daarmee veel kosten besparen (kleinere kantoren, lagere reiskosten, minder energieverbruik op kantoor) en een groot deel van de werknemers doe je een groot plezier met de mogelijkheid tot (deels) thuiswerken. Dat is dan ook direct een onderscheidend kenmerk voor de werkgever. Werkgevers die thuiswerken mogelijk maken, spreken daarmee vertrouwen uit naar werknemers. En daar gaan de meeste werknemers goed op.

Door: Matthijs

Terug naar het overzicht