Boekentip: Principes van marketing

Op het gebied van marketing is er een hoop literatuur voorhanden. Mijn tip is om te beginnen met het boek Principes van marketing: de “Bijbel” in dit vakgebied.

Dit boek is in alle opzichten een aanrader om te lezen als je de basis van een goed marketingbeleid wilt snappen. Het boek is geschreven voor HBO studenten, maar biedt meerwaarde voor iedereen die op wat voor manier dan ook te maken heeft met marketing. We hebben het dus niet alleen over marketingmanagers, maar ook over jongeren die net hun eigen startup zijn begonnen. Met name ook omdat in de nieuwste drukken specifiek wordt ingegaan op online marketing. De 8e editie is begin maart uitgekomen.

Het boekt behandelt in de inleiding: wat is marketing nou precies en welke stappen zijn er nou precies te nemen op dit gebied? Vervolgens worden de stappen analyse, strategie, tactiek en implementatie tot in detailniveau besproken en uitgelegd.

In analyse wordt de marktomgeving in kaart gebracht en komt aan het licht hoe een consument, maar ook een concurrent zich in die markt gedraagt. Dit levert een hoop inzichten op die je vervolgens door kunt vertalen naar een marketingstrategie. In deze fase komen ook interessante en zeer bruikbare modellen aan bod.

De strategie wordt vervolgens geconcretiseerd in een tactiek, waar veel meer wordt ingezoomd op het product of de dienst en hoe bouw ik aan een sterk merk. De laatste fase beschrijft hoe het complete marketingplan te lanceren.

Een zeer bruikbaar boek om een goede basis in je marketingbeleid aan te brengen.

Door: Willem-Jan

Terug naar het overzicht